ابزار تلگرام

تیک ابزارابزار تلگرام برای وبلاگ

ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

چگونه می توان به ریاضیات علاقه مند شویم؟ - آموزش ریاضیات لامرد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش ریاضیات لامرد

آموزش ریاضیات به زبان ساده

چگونه می توان به ریاضیات علاقه مند شویم؟ - آموزش ریاضیات لامرد

محمدصادق جمالی
آموزش ریاضیات لامرد آموزش ریاضیات به زبان ساده

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

چگونه می توان به ریاضیات علاقه مند شویم؟

اغلب دلزدگی ها و بی علاقگی ها نسبت به ریاضیات را ، باید در برخورد های نخستین افراد- در دبستان و متوسطه اول- با آن دانست. کتاب های درسی، اغلب فشرده و « خشک » تنظیم شده است، ساعت های محدود کلاس ریاضی هم ، به معلمی که نگران تمام شدن برنامه است ، امکان کار گسترده تر با دانش آموزان را نمی دهد. و این، البته در شرایطی است که هم کتاب درسی ، بطور نسبی خوب تالیف شده باشد و هم معلم ، « هنر »  معلمی را داشته باشد. در چنین شرایطی ، تلاش شخصی خود دانش آموز است که می تواند بخشی از عوامل منفی را از بین ببرد. این تلاش ، باید در جهت ها ی مختلف و در زمینه های بسیار  گوناگونی باشد که در این جا به بعضی از آن ها ، فهرست وار اشاره می کنیم.( خوشبختانه کتاب های جدید درسی نگرش بسیار مطلوبی نسبت به مسائل ریاضی پیدا کرده اند.)

 

1-   یکی از مفید ترین راه ها برای علاقه مند شدن به ریاضیات ، کار جمعی و دست کم دو نفری است . ریاضیات را باهم بخوانید ، برای هم شرح دهید ، از یکدیگر ایراد بگیرید و حتی با هم فکر کنید.


2-  وقتی متوجه شدید در حل مساله ای یا درک مطلبی ، دچار اشتباه شده اید ، خیلی ساده از آن نگذرید. سعی کنید دلیل اشتباه خود را پیدا کنید. آیا اشتباه منطقی کرده اید؟ آیا صورت مساله را عوضی فهمیده اید؟ در محاسبه اشتباه کرده اید یا در روش حل؟ و. . .

بسیاری از اشتباه ها ، نه به استدلال نادرست شما ، بلکه به عدم درک مفهوم اصلی مطلب مربوط می شود. مثال ساده ای  بزنیم :

اگر از کودکی دبستانی بخواهید 44  را نصف کند و او به شما پاسخ دهد که نتیجه نصف کردن 4  شده است ، نباید بلافاصله گمان کنید که فکر و استدلال او در جهت نادرستی بوده است. او تنها به علامت ها توجه کرده است و استدلال او برای نصف کردن  –  به معنایی که صورت مساله را فهمیده – درست است.

 

3-  بر حافظه خود کمتر تکیه کنید و بیشتر به روش کار و نحوه ی استدلال بپردازید. به معنای واژه ها وبه جمله هایی که به کار می برید توجه کنید و سعی کنید معنای ریاضی آن ها را به یاد بیاورید.اگر عادت شده است برای نمونه برای انجام عملی مثل   ، می گویند « دور در دور ، نزدیک در نزدیک » فکر کنید که این عمل یعنی چه ؟شما چه عمل ریاضی را انجام می دهید و برای این عمل ریاضی چه کاری مجاز است؟ همین طور، که با واژه ی « اتحاد » یا « معادله »  و غیر آن روبه رو می شوید، معنای ریاضی آن را به یاد بیاورید و از جمله ، اگر متوجه شدید که معنای « ضریب » را نمی دانید ، قبل از یاد گرفتن آن به فکر حل مساله مربوط به آن نیفتید.

 

4-  هیچ وقت مساله را به کمک به اصطلاح « حل المسایل » حل نکنید. تمام تلاش خود را به کار برید تا نیروی خودتان را در حل آن بیازمایید.اگر در مدت چند ساعت کار ، فقط دو مساله را خودتان حل کنید ، به مراتب مفید تر از آن است که در مدتی کوتاه تر ، راه حل تعداد زیادی مساله را به کمک « حل المسایل » فرا بگیرید.

 

5-  از مطالعه کتاب های غیر درسی ریاضی غفلت نکنید. با راهنمایی افراد واردتر ، به سراغ کتاب هایی بروید که درباره ی کاربردهای ریاضی و بحث های ساده ی مربوط به فلسفه ریاضی نوشته شده است. مطالعه ی این کتاب ها ، دیدگاه شما را گسترش می دهد، زیبایی های ریاضیات را به شما می شناساند و احساس شور و شوقی بی اندازه نسبت به یادگیری ریاضیات در شما به وجود می آورد.

کتاب ها و مقاله هایی هم که به بازی ها ، سرگرمی ها و معما های ریاضی اختصاص دارند  بسیار مفیدند و شما را با ریزه کاری های استدلال ریاضی آشنا می کنند.

 

6-  ریاضیات به حوصله ، تمرین ، مطالعه و اندیشه نیاز دارد ، ولی برای این که خود را به این ها عادت بدهید، تنها باید اراده کنید که مدتی – نه چندان دراز – به توصیه های این مقاله عمل کنید . بعد چنان به کار علاقه مند خواهید شد که برای جدا کردن شما از ریاضیات باید اراده داشت ، نه برای ادامه دادن آن.

 

نتیجه گیری :

 هر چیزی نیاز به آموزش دارد . ریاضیات درست اندیشیدن به مسایل زندگی و صبر و شکیبایی در حل مشکلات را به دانش آموزان آموزش می دهد. انشاء الله دانش آموزان از این فرصت آموزشی برای آینده  خود بهره ببرند. 


منبع: با کمی تغییر

http://mathteacherjamali.blogfa.com




تاریخ : دوشنبه 96/1/28 | 3:58 عصر | نویسنده : محمدصادق جمالی | نظر
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By Slide Skin:.
درباره وب

آموزش ریاضیات به زبان ساده، استان فارس، شهرستان لامرد
رتبه الکسا
ربات مترجم
ساعت

جستجو



در این وبلاگ
در کل اینترنت
ذکر ایام هفته

آرشیو مطالب
حامیان اسلاید اسکین
اطلاعات سایت

امکانات وب