ابزار تلگرام

تیک ابزارابزار تلگرام برای وبلاگ

ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

اردیبهشت 96 - آموزش ریاضیات لامرد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش ریاضیات لامرد

آموزش ریاضیات به زبان ساده

اردیبهشت 96 - آموزش ریاضیات لامرد

محمدصادق جمالی
آموزش ریاضیات لامرد آموزش ریاضیات به زبان ساده

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

چگونه میتوان به دانش آموزان یادگیری ریاضیات را آموزش داد؟

چگونه می‌توان به دانش‌آموزان یادگیری ریاضیات را آموزش داد؟

یادگیری ریاضیات مهارتی حیاتی برای دانش‌آموزان هم در زمان تحصیل و هم پس ‌از آن است. برای دانش‌آموزان، مهم‌تر از یادگیریِ محتوای دروس ارائه‌شده در مدرسه، یادگیری مهارت «چگونه یادگرفتن» است. راهبردهای یادگیری، که در قالب اعمال  و افکار به دانش‌آموزان یادداده‌می‌شود، بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند آموزش است،.

معلمان می‌توانند با توصیه و تشویق به هر دانش‌آموز کمک کنند بهترین راهبرد یادگیری را برای خود پیدا کند. لازم به ذکر است‌که، یک راهبرد آموزشی برای تمام دانش‌آموزان مناسب نمی‌باشد. دانش‌آموزانی که برای یادگیری ریاضیات دارای راهبرد معینی هستند در تمام مسائل ریاضی صرف‌نظراز نوع مسئله موفق‌ترند.


راهبرد کنترل در ریاضیات چیست؟

"راهبردهای کنترل[1]" به دانش‌آموزان کمک می‌کند اهداف خود را تعیین و پیگیری کنند. این رویکرد شامل، سازمان‌دهی امکانات، طرح‌ریزی یک طرح مطالعاتی، تفکر در راهبردهای یادگیری و فراشناخت می‌شود. آزمون و نظرسنجی پیزا[2] با طرح سوالاتی سعی در ارزیابی راهبردهای کنترل در ریاضیات دارد. نتایج پیزا آشکار‌می‌کند‌که، دانش‌آموزان درسراسر جهان، تمایل بیشتری به استفاده از راهبردهای کنترل نسبت‌به حفظ ریاضیات دارند. بسیاری از تحقیقات نشان‌می‌دهد، دانش‌آموزانی که در یادگیری ریاضیات دارای راهبرد هستند، قادر به دستیابی به سطح دلخواه خود هستند.


مزایای یادگیری راهبردی ریاضیات چیست؟

یافته‌های آزمون پیزا ارتباط معنا‌داری بین راهبرد‌های کنترلی و نتایج امتحانات دانش‌آموزان را نشان‌می‌دهد. به‌طورویژه، دانش‌آموزانی که از راهبرد‌های کنترلی استفاده‌می‌کنند، نسبت به سایر دانش‌آموزان نتایج بهتری را کسب‌می‌کنند. علاوه‌براین، راهبرد‌های کنترلی برای تمامی مسائل ریاضیات به‌جز موارد نادر، کاربرد بهتری دارد.

راهبرد‌های کنترلی برای مسائل پیچیده مناسب نیست، زیرا استفاده‌ی زیاد از این راهبرد‌ها در یک مسئله مانعی برای استفاده‌از خلاقیت و تفکر عمیق که لازمه حل مسائل پیچیده‌است، می‌شود. نحوه‌ی تدریس و چگونگی یادگیری و ارزیابی ریاضیات ممکن‌است اثربخشی این‌راهبردها را کاهش‌دهد. نتایج تحقیقات بیان‌می‌دارد‌که، موفقیت این راهبرد‌ها، بستگی به آنچه‌که معلمان، مدارس و سیستم آموزشی از دانش‌‌آموزان می‌خواهند، دارد. به‌عبارت‌دیگر، وقتی ارزیابی دانش‌آموزان بر مسائل سطحی متمرکزباشد، دانش‌آموزان جسارت تفکر عمیق‌تر را به خود نمی‌دهند.


اگر راهبرد‌های کنترلی اینگونه موفق هستند، چرا آموزش راهبرد‌های دیگر را متوقف نمی‌کنیم و فقط این راهبردها را آموزش نمی‌دهیم؟

همانگونه‌که یک راهبرد آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان و همچنین تمامی مفاهیم ریاضی راهگشا نیست، بنابراین راهبرد کنترلی نیز مناسب برای همه‌ی مشکلات در هرزمانی نیست. زمانی که مسائل ریاضی بسیار چالش‌برانگیز است، استفاده از راهبرد‌های کنترلی بسیار سخت است، برای حل این‌مسائل، دانش‌آموزان باید خلاق و دارای اعتماد به نفس باشند.

به‌طورخلاصه، می‌توان گفت مزایای یادگیری ریاضیات محدود به محیط‌های آموزشی نمی‌شود و در تمامی زندگی افراد اثر‌گذار است. برای یادگیری ریاضیات و حل مسائل مربوط به آن یکی از بهترین راهبردها، راهبرد‌های کنترلی است. باید درنظر داشت در یادگیری ریاضیات نباید به یادگیری یک راهبرد خاص اکتفا کرد. راهبردهای مورد استفاده در ریاضیات باید براساس تفکر عمیق و خلاقیت باشد.


منبع:

گزارش Ten Questions for Mathematics Teachers… and How PISA Can Help Answer Them (OECD)

مترجم: امیر شاملویی

 

[1] Control strategies

[2] PISA




تاریخ : سه شنبه 96/2/5 | 3:24 عصر | نویسنده : محمدصادق جمالی | نظر

بارم بندی دروس دوره اول متوسطه

دانلود 

بارم بندی دروس دوره اول متوسطه (هفتم ، هشتم و نهم) (روی دانلود کلیک کنید)

سال تحصیلی 94-95




تاریخ : یکشنبه 96/2/3 | 5:23 صبح | نویسنده : محمدصادق جمالی | نظر

معرفی اعداد معروف قسمت اول

عدد پی

 

 

عدد پی (π) از عددهای ثابت ریاضی و تقریباً برابر با 3?14159 است. این عدد را با علامت \pi  نشان می‌دهند. عدد پی عددی حقیقی و گُنگ است که نسبت محیط دایره به قُطر آن را درهندسه? اقلیدسی مشخص می‌کند و کاربردهای فراوانی در ریاضیات، فیزیک و مهندسی دارد. عدد پی همچنین به ثابت ارشمیدس نیز معروف است.

عدد پی عدد گنگی است که در بسیاری از محاسبات ریاضی به نحوی حضور دارد و از مهمترین اعداد کاربردی در ریاضیات می‌باشد. آن را با \pi  نمایش می‌دهند.

عدد پی حدود چهار هزار سال پیش نیز کشف شده بود، ولی نام خاصی برای آن تعیین نشده بود و در آن زمان نمی دانستند که عدد پی، عددی گنگ است. یکی از نظریه ها راجع به مساحتدایره بوده است که نمایان گر آن است عدد پی را به صورت نامحسوسی کشف کرده بودند؛ این نظریه ی پاپیروس است که می گفت: اگر قطر دایره ای را به نه قسمت مساوی تقسیم کنیم و یک قسمت از آن را حذف کنیم، مربعی به ضلع آن، مساحتی برابر با مساحت آن دایره دارد. با این حساب عدد پی به صورت یک عبارت گویا و به صورت اعشاری تقریباً برابر است با "3.166" که این عدد خیلی به عدد پی نزدیک است و دقتی تا این حد در آن زمان بسیار جالب توجه است. البته این قبل از آن است که مشخص شود عدد پی گنگ است.

عدد پی در ایران

در قرن نهم هجری، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، ریاضی‌دان دانشمند ایرانی در رساله المحیطیه که درباره? دایره نوشت، عدد پی را با 16 رقم درست پس از ممیز یافت که تا صد و هشتاد سال بعد کسی نتوانست آن را گسترش دهد.

 

منبع:

fa.wikipedia.org




تاریخ : جمعه 96/2/1 | 12:57 صبح | نویسنده : محمدصادق جمالی | نظر
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
       


.: Weblog Themes By Slide Skin:.
درباره وب

آموزش ریاضیات به زبان ساده، استان فارس، شهرستان لامرد
رتبه الکسا
ربات مترجم
ساعت

جستجو



در این وبلاگ
در کل اینترنت
ذکر ایام هفته

آرشیو مطالب
حامیان اسلاید اسکین
اطلاعات سایت

امکانات وب